Valtuustoaloite 28.4.2014

Kokeilu koulujen ja palvelutalojen ylijäämäruoan myynnistä kuntalaisille  tai lahjoittamisesta vapaaehtoistyöhön ja vähävaraisten auttamiseen

Kulutetusta ruoasta haaskataan Suomessa noin 10-15 % (n. 330-460 milj. kiloa/vuosi) vuodessa. Todella merkittävä osa myös julkisenkin ruokailun syömäkelpoisista tähteistä päätyy jätteeksi. Samaan aikaan yhä kasvavalla joukolla kuntalaisia ei ole mahdollista syödä monipuolisesti ruoan kalleuden ja elämäntilanteen vuoksi. Tämä on sekä ekologisesti että taloudellisesti kestämätöntä.

Vaajakummun koulussa (Jyväskylän kaupungin ja Sitran Kohti resurssiviisautta –hanke) on myyty ylijäämäruokaa 1–1,5 euron hinnalla lähialueen asukkaille. Kokemukset kokeilusta ovat olleet hyviä. Samalla, kun ruokahävikki on vähentynyt, ovat kuntalaiset saaneet mahdollisuuden edulliseen ja terveelliseen ruokailuun. Ruokailua ovat käyttäneet mm. lapsiperheet ja vanhukset, jotka eivät kertomansa mukaan välttämättä poistuisi muutoin kotoaan lainkaan. Ekologisuuden ja taloudellisuuden lisäksi ko. toiminta monipuolistaa myös kunnan sosiaalityötä ja parantaa kuntalaisten fyysisen hyvinvoinnin lisäksi myös henkistä hyvinvointia.

Ylijäämäruuan myynti ulkopuolisille omakustannushintaan ei vaadi mitään erikoislupaa, se on tavanomaista elintarvikkeiden tarjoilua. Hiljattain uudistetun ohjeistuksen myötä myös ylijäämäruoan lahjoittaminen ruoka-avuksi on entistä helpompaa (Elintarviketurvallisuusvirasto Evira).

Edellä olevan perusteella me allekirjoittaneet esitämme, että Liperissä kokeillaan koulujen ja palvelutalojen syömäkelpoisen ruuan lahjoittamista ja/tai myyntiä. Kokeilun onnistuessa sen käyttöä pyritään laajentamaan.

Liperin Perussuomalaisten valtuustoryhmä

Kirjoitettu 9.6.2014