Kuntavaaliohjelma

Kuntavaaliohjelma, Liperin Perussuomalaiset ry

PERUSSUOMALAISESSA KUNNASSA KUULUU IHMISEN ÄÄNI!

  • Perusopetukseen tasapuolisuutta ja varhaisen puuttumisen malli.
  • Varhaiskasvatusta laadukkaasti ja taloudellisesti.
  • Matalan kynnyksen harrastustoimintaa.
  • Tilat ja palvelut sinne, missä käyttäjät – yläkoulu Ylämyllylle.
  • Poikkihallinnollisuutta ja kuntalaislähtöisyyttä päätöksentekoon.
  • Monipuolinen asumisen ja yrittämisen ympäristö.

 

”Perusopetukseen tasapuolisuutta ja varhaisen puuttumisen malli”

Liperin kunnan kyläkouluverkkoa on harvennettu menneellä valtuustokaudella ankarasti perussuomalaisten vastustuksesta huolimatta. Jäljelle jääneet kyläkoulut – Salokylä ja Mattisenlahti – tulee säilyttää ja taata näin oikeus samantasoiseen opetukseen ja samoihin lähipalveluihin kaikille 0 – 6-luokkalaisille. Esiopetus ja joustava alkuluokkatoiminta tulee järjestää kaikilla kouluilla, mikäli opetusryhmä on järkevän kokoinen, noin 10 oppilasta.

Perusopetusryhmien ihannekoko tulee olla nyt linjatun kaltainen, maksimissaan noin 24 oppilasta luokallaan. Erityisopetus- ja koulunkäynninohjaajaresurssit jakaantuvat nykyisellään epätasaisesti, ja tähän on puututtava. Koulunkäynninohjaajille ja erityisopetukseen on perustettava resurssikeskus, jonka kautta kysyntä ja tarjonta kohtaavat.

Liperin kunnan oppilaskohtaisissa laskennallisissa kustannuksissa on koulujen välillä yli tuhannen euron eroja, mitkä tulee tasata. Oppilailla pitää olla tasapuoliset oikeudet digitaalisten oppimisvälineiden, oppikirjojen ja tarvikkeiden käyttöön. Opetuksen tasa-arvoisuuteen kuuluu myös uuden opetussuunnitelman edellyttämän valinnaisainetarjonnan monipuolisuus kaikilla kouluilla. Tarvittaessa koulut voivat hyödyntää kumppanuussopimuksia tekemällä luotettavien kolmannen sektorin toimijoiden resursseja vapaavalintaisia kursseja toteuttaessaan. Tämä vahvistaisi paikallisia yhdistyksiä ja lisäisi eri-ikäisten ja eritaustaisten kuntalaisten yhteistyötä ja yhteisöllisyyttä. Tämä jos mikä olisi tulevaisuuden kunnan osallisuutta parhaimmillaan.

Perusopetukseen tulee perustaa uutena toimintana akuuttiyksikkö/-luokat tarjoamaan apua sosiaalisemotionaalisista pulmista kärsiville oppilaille. Akuuttiyksikössä tukea voitaisiin tarjota mahdollisimman lähellä omaa kasvuympäristöä kustannustehokkaasti. Kunnan oma akuuttiluokkatoiminta olisi kevyempi versio sairaalakoululle, mutta hyvin koottuna samantyyppinen ja vaikuttava ratkaisu ongelmien ennaltaehkäisyyn ja oppilaiden tukemiseen kuin hyväksi havaittu perhekeskus sosiaalipuolen perhetyössä.

Tällä hetkellä opetustoiminnan resurssit kohdentuvat liiaksi yläkouluikäisiin mm. pienten luokkakokojen ja erityisopetusresurssin kohdentamisen vuoksi. Politiikkana on ollut se, että varhaiskasvatus säästää sen mitä perusopetus etenkin yläkoulun osalta ylittää. Tämä epätasapaino on perussuomalaisten mielestä korjattava!

Varhaiskasvatusta laadukkaasti ja taloudellisesti”

Liperin kunnassa tarjotaan laadukkaita ja kustannustehokkaita varhaiskasvatuspalveluita. Päivähoidon tuntiperusteinen järjestelmä on huippuunsa hiottu ja saavuttanut myös valtakunnallista huomiota. Se on perheiden taloudelle ja tarpeille optimaalinen, maksat vain käytöstä ja saat hyvitystä vapauttaessasi resursseja.

Perhepäivähoitajia on palkattava mahdollisuuksien mukaan lisää, sillä he tarjoavat kaikkein pienimmille hoidon tarvitsijoille rauhallisen, kodinomaisen kasvuympäristön. Päiväkotien sisarusryhmät pitää ehdottomasti säilyttää. Isompi sisarus samassa ryhmässä tuo turvaa pienemmälle ja on perheen käytännön järjestelyjen takia järkevämpää.

Työntekijöiden tasapuoliseen kohteluun loma-aikojen suhteen tulee kiinnittää huomiota. Myös muilla kuin lähihoitajilla on oltava mahdollisuus olla kesävapailla niin halutessaan.

Matalan kynnyksen harrastustoimintaa”

Vapaa-aikapalveluita tulee tarjota mahdollisimman lähellä kuntalaista kohtuulliseen hintaan. Etenkin liikuntaryhmät kylillä on tärkeitä säilyttää. Kunnan ei tarvitse tuottaa kaikkia palveluita itse, vaan seurojen kanssa tehtävää yhteistyötä kannattaa kehittää kumppanuussopimusten kautta. Vapaa-aikatoimen tulee tuottaa yhdessä työllisyyspalvelujen kanssa toimintaa nuorille etenkin loma-aikoina. Yhä useampi vanhempi ei voi lomailla yhtä aikaa lastensa kanssa, jolloin lapset tarvitsevat edullista matalan kynnyksen harrastetoimintaa.

Kesäaikainen nuorten työllistäminen on hyvää harjaantumista työelämään. Liperin kunnan tulee tukea entistä ponnekkaammin yrittäjiä kesätyöllistämisessä sekä työllistää itse nuoria mm. kesäkerhoihin ja maisemointitöihin. Haluamme turvata vanhuspalvelut sekä kehittää ikäihmisten viriketoimintaa.

”Tilat ja palvelut sinne, missä käyttäjät – yläkoulu Ylämyllylle”

Kunnan olemassaolon edellytys on se, että kuntalaiset haluavat käyttää kunnan omia palveluja. Toisin sanoen palveluiden on oltava tarpeeksi laadukkaasti terveissä tiloissa toteutettuja sekä tarpeeksi hyvin saavutettavissa, että niihin hakeudutaan. Esimerkiksi perusopetuksen oppilaista jo yli 100 lasta opiskelee muissa kuin kunnan omissa oppilaitoksissa, jolloin kunta on velvollinen maksamaan kotikuntakorvausta kompensaationa ”aiheettomasta” valtionavustuksesta.

Kuntalaisten palvelutarpeet tulee selvittää pitkällä tähtäimellä, eli visioiden jo ainakin 2030-luvulle asti. Vaikka kaikkea tulevaa emme varmaksi osaa sanoa, tulevaisuuteen voi varautua seurailemalla trendejä. Nopeasti väsätyt tilapäisratkaisut pakon edessä ovat ne kalleimmat vaihtoehdot. On kuitenkin ensisijaisen tärkeää, että kuntalaisten ja työntekijöiden toimintaympäristöt ovat ajanmukaiset ja terveet.

Liperin koulukeskuksen korjaamisen rinnalla on tutkittava vaihtoehtona uuden yläkoulun rakentamista Ylämyllylle. Samalla tulee varmistaa päivähoitotilojen riittävyys alueella. Nykyisellään n. 60-70 % yläkoulun oppilaista asuu Ylämylly-Honkalampi-Jyri -alueella. Koulun siirtyessä Ylämyllylle oppilaiden kuljetustarve vähenee ja kuljetuskustannukset pienenevät nykyisestä noin 800 000 eurosta merkittävästi. Kuljetukset on järjestettävä nykyistä joustavammin, jotta matka- ja odotusajat jäävät mahdollisimman lyhyiksi. Logistiikan sujuvoittamiseksi tulee selvittää mahdollisuus yhdistää esim. ateria- ja potilaskuljetukset koulukyyteihin.

Liperin koulukeskukseen sijoittuisi tässä tapauksessa päiväkotitiloja, esiopetus ja alakoulu. Jos tiloja jää ylimääräiseksi, niitä voidaan ottaa kunnan virastojen käyttöön. Uuden kunnantalon rakentaminen ei ole perusteltua. Kirkonkylä voidaan tällä ratkaisulla saada säilymään kunnan hallinnollisena keskuksena. Koulukeskuksen käyttöastetta tulee nostaa tarjoamalla tiloja iltaisin ja viikonloppuisin harrastusryhmien käyttöön.

Tyhjäksi jääneistä rakennuksista on päästävä eroon, joko myymällä tai saneeraamalla ne uuteen käyttöön. Käytöstä poistetut, korjauskelvottomat rakennukset on purettava.

”Poikkihallinnollisuutta ja kuntalaislähtöisyyttä päätöksentekoon”

Kunnan tulee toimia poikkihallinnollisesti. Kaikkien toimialueiden virkamiesten ja luottamushenkilöiden tulee tietää kulloinkin päätettävissä olevista asioista, jotta vältytään turhalta ja päällekkäiseltä työltä.

Kunnan tulee kehittää yhteistyötä myös kuntalaisten kanssa. Tiedonvälityksen tulee toimia molempiin suuntiin ja kuntalaisten osallistumista valmistelutyöhön tulee helpottaa.

”Monipuolinen asumisen ja yrittämisen ympäristö”

Maankäytössä tulee jatkossakin huomioida sekä asumisen että yritystoiminnan tarpeet, perinteistä maataloutta unohtamatta. Omakotiasumiselle on osoitettava tontteja joka puolelta kuntaa, niin taajamista kuin haja-asutusalueilta. Yritystoiminnan saamiseksi kuntaan on tehtävä yhteistyötä eri yrittäjätahojen, Lipertekin ja Josekin kanssa. Kunnan on päätöksissään ja tukitoimissaan huomioitava yritysten erilaiset tarpeet ja toiveet.

 

Kirjoitettu 27.3.2017

Piditkö lukemastasi? Jaa sisältö sosiaalisessa mediassa